Praktijkopdracht De Stad

Praktijkopdracht De Stad

Lader Bezig met laden…
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab
De Engelse schilder Richard Hamilton nam in 1965 een ansichtkaart als uitgangspunt voor bovenstaand werk Trafalgar Square. Trafalgar Square is een beroemd plein in Londen. Hij maakte een extreme vergroting van deze kaart, zodat de mensen haast abstracte vormen en vlekken werden.
Danny Lyon, een fotograaf uit New York, maakte op oudejaarsavond 1966 in de metro een serie foto’s van zijn medereizigers. De foto’s geven een indruk van de ondergrondse van een wereldstad. Hij maakte de foto’s zonder flits en ongemerkt (dus niet geposeerd). In 2014 werd de serie in XXL formaat opgehangen in hetzelfde metrostation, van waaruit hij zijn reis 48 jaar eerder was begonnen.

Het kunstproject © Google Privacy van de Nederlandse kunstenares Sofie Groot Dengerink gaat over de privacy van de huidige stadsbewoners. © Google Privacy is een virtuele straat, waarbij de beschouwer een bijzonder binnen kijkje krijgt in de levens van stadsbewoners. Hoe veel verder kan het nog gaan is de vraag die zij stelt met haar fotoserie.

De Theepot van Utrecht.
De theepot is een kunstwerk van Lily van der Stokker. Met haar kunstwerk, getiteld Celestial Teapot (= Hemelse Theepot), eert zij het alledaagse leven als tegenhanger van alle gebouwen rondom het Stationsgebied. De theepot kreeg later nog een gebreid jasje om de Maand van de Mode aan te kondigen. De theepot was onderdeel van een kunstproject Call of the Mall, een project waarmee winkelcentrum Hoog Catharijne het podium was voor 25 nationale en internationale kunstenaars. Zo kon het publiek naast het winkelen ook kunst bewonderen.
Metropolis II  van Chris Burden 
is een kinetische sculptuur, gemodelleerd naar een snelle, hectische moderne stad. 
Je ziet een en uitgebreid systeem van 18 wegen, waaronder een snelweg met zes rijstroken en treinrails.  
Miniatuurauto’s razen door de stad met een snelheid van 240 mijl per uur.
Volgens Burden: “Het lawaai, de continue stroom van de treinen en de snel rijdende speelgoedauto’s veroorzaken bij de kijker de stress van het leven in een dynamische, actieve en bruisende stad van de 21e eeuw.”
Doetinchem met de D-toren
De D-toren is een interactief kunstwerk van beeldend kunstenaar QS Serafijn en architect Lars Spuybroek en staat op een van de vijf toegangswegen naar de stad. Via een vragenlijst aan 50 bewoners wordt de kleur van de toren bepaald. De vragen gaan over alledaagse en actuele zaken. Elke emotie is gekoppeld aan een kleur. Zodra de straatverlichting aangaat, krijgt de toren de gemiddelde kleur van de dag. De deelnemers wisselen per half jaar.

D-toren